Korte inhoud
Maarian komt uit Eden, een ondergrondse samenleving. Haar vader was een Wetenschapper en ontdekte dat de Bovenwereld niet zo giftig en onleefbaar is dan ze wordt afgeschilderd door de Macht in Eden. Wanneer Maarians vader sterft wil ze zelf op ontdekking gaan. Op haar weg naar Boven raakt ze gewond en wordt ze opgevangen door een rimpelige man in de woestijn, Shuman. Hij noemt haar Sequoia. Ze kan niet voor eeuwig bij hem blijven dus moet ze met een gids naar bewoond gebied. Daar zal de Autoriteit moeten uitmaken wat er met haar moet gebeuren. Haar gids Ginko zet haar daar af, maar moet meteen weer verder wegens een nieuwe opdracht. Hij voelt zich toch niet helemaal lekker bij het feit dat hij haar gewoon aan haar lot overlaat en vertrouwt het zaakje niet helemaal.
Waar en wanneer
Het verhaal speelt zich deels af in de Onderwereld, Eden, waar Maarians vrienden Seymur en Yann achtergebleven zijn. Het andere overgrote deel bevinden we ons in de Buitenwereld met veel dode gebieden, maar ook de nederzetting waar Maarian wordt afgezet door Ginko en waar ze door de Autoriteit zal worden ondervraagd.
Er wordt niet duidelijk een jaar gezegd, maar de titel maakt duidelijk dat we ons in de toekomst bevinden. Er wordt wel vaak over de tweeëntwintigste eeuw gesproken, dus we zullen ons ergens in die eeuw bevinden. Aan de beschrijvingen van zowel Bovenwereld als Onderwereld is duidelijk dat het een hele andere wereld is. In Eden is het verplicht om samen te wonen met hetzelfde geslacht. Voortplanten gebeurt door testen om de perfecte match te vinden. In de Bovenwereld is er een kastensysteem met Krijgers en Gevers.
Hoofdthema
Het hoofdthema van dit boek valt te omschrijven als het zoeken naar je eigen identiteit en die van de ware identiteit van je maatschappij ontmaskeren. De overtuigingen van Maarians hebben hem zijn leven gekost, maar Maarian gaat zelf de zoektocht aan en vertrekt naar het Buitenland. Ze zal daar ontdekken dat haar samenleving de waarheid achterhoudt voor zijn inwoners. Ze komt in contact met een compleet andere maatschappij die haar ogen als het ware opent, maar welke is nu de betere het ondergrondse kunstmatige Eden of de bovengrondse Buitenwereld?
Eigen appreciatie
Is er één verhaallijn of zijn er meer ? Wat vind je daarvan ?
Er zijn meer verhaallijnen opgenomen in het boek. De eerste is die van Maarian die in de Buitenwereld komt en door de gids Ginko begeleid wordt naar de nederzetting. Daar zal het Centraal Gezag beslissen wat er met Maarian moet gebeuren. Het tweede verhaal is dat van de gids Ginko. Hij doet eerst heel afstandelijk ten opzichte van Maarian, maar zoekt uiteindelijk toch toenadering. Het derde verhaal is dat van Yann, een vriendin van Maarian. Zij is achtergebleven in Eden waar ze nu samen met een groep mensen een tweede ontsnappingspoging voorbereiden. Ik vind het goed dat het verhaal zich zowel in de Bovenwereld als in de Onderwereld afspeelt. Het is leuk om de verschillen tussen Eden en de Buitenwereld te ontdekken.
Zijn er stukken in het verhaal die een langere periode beslaan, maar die snel worden verteld?
En groot deel van het verhaal zijn Sequoia en Ginko op weg naar de nederzetting. Ze doorkruisen de woestijn en Het Dode Land. Deze tocht zou zo’n twee weken duren, maar dat wordt natuurlijk wat ingekort. Op de tocht wordt er ook niet veel gepraat, enerzijds omdat Ginko niet erg praatzaam is en anderzijds omdat Sequoia/Maarian de taal niet optimaal beheerst.
Nadat Ginko Sequoia heeft afgezet in de nederzetting, krijgt hij meteen een nieuwe opdracht. Hij moet samen met Abbas, een andere gids, een bericht in een andere nederzetting afleveren. Ze worden echter overvallen en beslissen terug te keren naar de nederzetting om Sequoia te redden. Die tocht wordt ook niet erg uitgebreid voorgesteld.
Wat vind je van de manier waarop de hoofdpersoon zijn/haar problemen probeert op te lossen ? Zou jij het anders doen ?
De echte beslissing om naar Boven te gaan is al voorbij wanneer het boek begint. Maarian bevindt zich dan al gewond in de woestijn. Ik vind haar beslissing om naar boven te gaan nogal impulsief. Ik snap dat ze wil weten of haar vader gelijk had en niet voor niets gestorven is en dat ze met haar eigen ogen wil zien hoe het er Boven aan toe gaat. Ik zou zelf zeker niet alleen naar Boven willen. Je komt immers in een onbekende wereld.
Narratologisch aspect: motieven
Het grondmotief is zoals reeds vermeld het zoeken naar je eigen identiteit en die van de ware identiteit van je maatschappij ontmaskeren.
Een heel duidelijk motief is de reis die Maarian doorstaat. Ze maakt naast de letterlijke reis doorheen de woestijn ook een mentale reis. Ze krijgt andere inzichten door het zien van deze voor haar totaal nieuwe maatschappij. De woestijn en het Dode Land zijn ook motieven van ruimte. Ze symboliseren de eenzaamheid van Maarian, maar ook Shuman en Ginko en alle andere gidsen die steeds lange reizen moeten maken doorheen een verlaten gebied.
Voor mij is de sequoia, de boom waarnaar Shuman Maarian vernoemt, ook een motief. Een boom is de machtige vertegenwoordiger van het plantenrijk. Denk ook aan de boom in het hof van Eden in de Bijbel. De boom staat ook symbool voor groei en ontwikkeling. Ook staat het voor schepping en diversificatie. De stam is de eenheid en vormt vele vertakkingen, toch blijven de vertakkingen op een of andere manier met elkaar verbonden.
Je kan heel wat abstracte motieven terugvinden in het boek. Allereerst zijn er het isolement en de onwetendheid die er in Eden heerst. De Edenlingen leven in een afgesloten kunstmatige wereld onder de grond en worden wijsgemaakt dat de Bovenwereld giftig en onleefbaar is.
In deze geïsoleerde wereld leeft Maarian als een buitenstaander. Ze gelooft niet dat de Bovenwereld zo slecht is als men beweert. Om dat te bewijzen gaat ze zelf op onderzoek naar Boven. Ze verlangt naar antwoorden en de waarheid over haar maatschappij. Hierin vinden we dus de motieven verlangen en waarheid versus leugen terug.
Eerst is ze alleen, maar dan wordt ze door Shuman helemaal uitgedroogd en gewond gevonden en neemt hij haar onder zijn hoede voor de komende 2 maanden. Ze kan niet voor eeuwig bij hem blijven, dus met de gids Ginko reist ze naar de nederzetting. Al zijn ze met twee, er heerst toch enige eenzaamheid bij Maarian aangezien Ginko niet zo'n spraakzaam type is.
In Eden heeft Maarian twee beste vrienden, de tweeling Yann en Seymur. Hun vriendschap of zelfs liefde gaat zo ver dat Yann Maarian helpt ontsnappen door haar te voorzien van een overlevingspak. Wanneer Ginko terugkomt naar de nederzetting om Maarian te redden, wordt het ook duidelijk dat hij een ware vriend is.
Het is ook heel opvallend dat in Eden mannen samenwonen met mannen en vrouwen met vrouwen. Dat is heel anders dan op sommige plekken in de wereld nu, waar het verboden is om een homoseksuele relatie te hebben. Het motief seksualiteit is dus heel belangrijk en geeft als het ware kritiek op de huidige situatie op sommige plekken waar het nog taboe is.