Nederlands Literatuur & Cultuur 1&2

Portfolio Chloë Ogiers



chloe.ogiers@student.kdg.be

Stripanalyse

Blacksad – Díaz Canales & Guarnido

Ergens tussen de schaduwen

1 Vat de plot van de hele strip kort samen (5 zinnen).

Aan het begin van het verhaal staan John Blacksad en politiecommissaris Smirnov voor het lijk van een oude geliefde van Blacksad, Natalia. Vastbesloten gaat de zwarte kat en tevens privédetective op zoek naar de moordenaar van de topactrice. De sporen leiden allereerst naar Leon, maar die blijkt dood te zijn. Steeds op de hielen gezeten door een soort reptiel zet hij zijn zoektocht verder. Dat reptiel leidt hem uiteindelijk tot zakenman Ivo Statoc die zijn mannen al eens op Blacksad had afgestuurd om hem een lesje te leren.

2 Geef aan in welke tijd het verhaal zich afspeelt.

Het verhaal lijkt zich af te spelen in het heden of nabije verleden, in de jaren zeventig. Dit leid ik af uit de kleren die de mannen, maar vooral vrouwen dragen. Het enige verschil met de realiteit zit in de personages. Alle personages in het verhaal zijn dieren die de persoonlijkheden hebben van mensen en zich ook gedragen als mensen in de dingen die ze doen. Alle dieren leven hier ook samen met en naast elkaar. Katten, honden, muizen, varkens, hagedissen enz., allemaal leven ze samen in deze dierenmaatschappij.

3 Geef aan op welke plaats(en) het verhaal zich afspeelt.

Het verhaal speelt zich af in een drukbevolkte stad als New York met enkele buitenwijken waar de hoogste klasse wat betreft inkomen zich terugtrekt. (Ik denk aan The Hamptons.) Dit leid ik af door de vele appartementsgebouwen die in de strip voorkomen en daarnaast de vele mooie en grote herenhuizen en villa's. Het lichaam van Natalia wordt teruggevonden in haar immens grote villa buiten de stad. Op pagina 39 vinden we ook een distant shot, waarop duidelijk een grote wolkenkrabber te zien is waar het bureau van Ivo Statoc zich bevindt. 

4 Analyseer de beeldcompositie van de pagina grondig. Welke effecten sorteert die?

Beeldkader/beeldgrootte

De pagina die ik gekozen heb, telt vele verschillende beeldgroottes. Er is een gevecht aan de gang en dat wordt hier kracht bijgezet door de verschillende composities. Ik bespreek elke beeldgrootte die je terugvindt in de prenten op deze pagina.

- long shot: Prent 10 is een geval apart. Op dit beeld zien we geen van de 3 personages die op de pagina getoond worden. Je ziet enkel de deur waarop je ‘chairman’ kan lezen. Je weet als lezer dat Blacksad die kamer gaat betreden en dat Ivo Statoc zich achter deze deur bevindt.

- medium long shot: Prent 2, 5 en 8 zijn medium long shots. De personages worden hier in hun volledige lengte getoond en staan duidelijk op de voorgrond. Op de achtergrond herken je nog enkele decorstukken. Het decor is hier een kantoorgebouw. Je herkent roltrappen en kamerplanten.

- medium shot: Prent 1 is een medium shot van de twee bodyguards. De neushoorn zit neer, dus daar kan je het minder duidelijk zien, maar de beer wordt duidelijk vanaf zijn middel weergegeven. Beide personages zijn erg verbaasd dat een persoon zomaar opduikt op de verdieping van het kantoor van Ivo Statoc.

- medium close-up: In prent 9 en 11 heeft Blacksad zijn twee tegenstanders net volledig afgetuigd en is hij van plan om het kantoor van Ivo Statoc te betreden. Je zou beide prenten ook kunnen categoriseren onder over-the-shouldershot, aangezien Blacksad achter zich kijkt.

- over-the-shouldershot: Prent 3 is een twijfelgeval, maar toch zou ik deze categoriseren onder over-the-shouldershot. De beer gebiedt Blacksad de verdieping van het gebouw te verlaten. We volgen mee over de schouder van de neushoorn. Prent 4, 6 en 7 zijn duidelijk over-the-shouldershots. Hier zitten we middenin het gevecht tussen Blacksad en de twee bodyguards van Ivo Statoc. Met deze beeldcompositie krijgt de lezer het gevoeld zich als toeschouwer in het verhaal te bevinden.

Opnamehoek

Het perspectief in de prenten op deze pagina is voornamelijk het perspectief van de ooghoogte. Het voelt zo alsof je je in het gevecht bevindt. Prent 5 is niet zozeer op ooghoogte, maar een volledig kikvorsperspectief zou ik het ook niet durven noemen. Je voelt wel dat het perspectief hier iets lager ligt. Voor mij komt dit ergens een beetje dreigend over. Het voelt alsof je net door Blacksad op de grond geslagen bent na prent 4.

Breathing space

In verband met de breathing space zijn geen opmerkzaamheden.

Objectieve en subjectieve camera

In alle prenten hebben we te maken met een objectieve camera. In prent 10 zou je kunnen zeggen dat het een point of view-shot of POV-shot is, omdat we dan recht voor de deur van Ivo Statoc staan en dat is wat Blacksad ook voor hem ziet. Er wordt dus een beeld weergegeven vanuit zijn perspectief.

Regel van derden

Prent 5 is volgens mij een goed voorbeeld van het principe van de regel van derden. Wanneer je het beeld horizontaal en verticaal in 3 gelijke delen verdeelt, dan zit er voor mij een gezonde spanning tussen de vlakken waardoor het gevecht helemaal tot zijn recht komt. Volgens mij hangt dit ook wel ergens samen met het evenwicht of de symmetrie.

Evenwicht/symmetrie

Prent 5 toont volgens mij ook de symmetrie in het gevecht. Als je het beeld in 2 delen verdeelt, dan zie je langs beide kanten een personage dat vechtlust uitstraalt. Daarentegen is de beer net neergeslagen en die zou dus in beide delen van de in twee gesplitste prent weerloos zijn.

Vlakverdeling en kleur

In verband met kleur zou je kunnen zeggen dat de kleuren in het gevecht erg grauw zijn. Prent 10 lijkt een lichtpuntje te zijn. Blacksad zal hier eindelijk wraak kunnen nemen. In verband met de vlakverdeling kan je in prent 6 en 7 duidelijk de chaos van het gevecht voelen. De neushoorn en de beer worden van de ene naar de andere kant geslingerd.

Symboliek

In verband met de symboliek kan je ook zeggen dat de vlakverdeling zorgt voor de chaos van het gevecht. In prent 9 en 11 voel je dat er iets zal gebeuren in het kantoor. Prent 10 zit als het ware gevangen tussen prent 9 en 11, waarop Blacksad wordt afgebeeld; hij ziet er allesbehalve vergevingsgezind uit.

5 Analyseer de closure op deze pagina. Welk effect sorteert die?

De closure die je kan herkennen op deze pagina is die van één onderwerp dat voorgesteld wordt in een opeenvolging van verschillende acties. Het onderwerp van deze pagina is het gevecht tussen Blacksad en de twee bodyguards van Ivo Statoc. Het gevecht wordt daarnaast ook nog duidelijker gemaakt door ‘Bwam’, ‘Crack’ … De belangrijkste aspecten uit het gevecht worden telkens per prent gegeven. Duidelijk is dat Blacksad de bovenhand heeft in dit gevecht, aangezien hij alle rake klappen uitdeelt.

6 Analyseer de woord-beeldverhouding op deze pagina. Welk effect sorteert die?

In de eerste reeks prenten (prent 1 tot 4) worden nog tekstballonnetjes gebruikt. Hier hebben we te maken met duo-specifieke plaatjes. De woorden en beelden duiden op dezelfde boodschap. In prent 2 wijst de beer bijvoorbeeld heel bedreigend naar Blacksad, omdat hij helemaal niet op die verdieping mag komen. Ook in prent 3 maakt hij een handbeweging die zijn woorden kracht bijzetten.

In het midden van deze pagina hebben we duidelijk te maken met de beeldspecifieke combinatie of verhouding. De woorden vormen hier enkel de soundtrack voor de visueel vertelde sequentie. Het gevecht heeft geen gesproken taal nodig. Enkel de geluiden die het gevecht kracht bijzetten zoals ‘THAMM’, ‘BWAM’ en ‘CRACK’ worden weergegeven.

In de laatste reeks prenten (prent 9 tot 11) is er sprake van woord-specifieke combinaties, aangezien je niet exact weet wat Blacksad denkt aan de hand van zijn gezichtsuitdrukking. Je voelt natuurlijk wel dat dit niks positiefs is, maar wat er bijgeschreven staat zou je er zelf niet bij kunnen denken.

7 Beschrijf hoe het belangrijkste personage in beeld wordt gebracht. 

Het belangrijkste personage is uiteraard Blacksad, de zwarte kat. Hij wordt op deze pagina weergegeven als gewelddadig persoon. Als je niet weet wat de reden is van het geweld en de voorafgaande feiten dan zou je kunnen zeggen dat hij een vechtersbaas is, maar hij heeft wel degelijk goede redenen om zijn vuisten te gebruiken in deze scène.

Gedurende de hele scène heeft Blacksad een norse en ongelukkige gezichtsuitdrukking. In de laatste prent is het heel duidelijk dat het niet goed zal aflopen met de persoon die zich achter de deur bevindt.

8 Omschrijf de sfeer, look of tekenstijl van deze strip. Welke extra betekenis voegt die toe?

Wat me meteen enorm aansprak bij het openen van de strip was de tekenstijl. Enkel daarom was ik al geïntrigeerd om de strip te lezen. Wat later kwam ik erachter dat Guarnido animator was bij Disney en dat verklaarde voor mij meteen waarom de strip me aansprak.

Over het algemeen heerst er een erg donkere sfeer over het verhaal. Dit zijnde omdat Blacksad op zoektocht gaat naar de moordenaar van een vroegere geliefde. Pagina 6, 7 en 8 zijn de meest gekleurde en positief uitziende pagina’s. Deze pagina's vormen een terugblik naar de fantastische tijd die Blacksad ooit beleefd heeft met Natalia.

Opvallend is natuurlijk dat alle personages vertolkt worden door gepersonifieerde dieren. Deze dieren worden erg gedetailleerd weergegeven met vele trekken van ‘gewone’ mensen. Het gebruik van dieren zorgt natuurlijk al voor een compleet andere look dan bij andere strips. Naast de dieren die enorm gedetailleerd zijn, zijn ook de decors en locaties enorm gedetailleerd weergegeven. Geen enkele prop is zomaar even snel in de prent getekend. De tekenaar is erg zorgvuldig te werk gegaan en heeft op elk detail gelet.